Thursday 7 August 2014

Bermulanya ke Melbourne



Yeah!!at last sampai da dkat KLIA2 lebih kurang kul 12pm.  Nanti akan ada gambar-gambar yang muka tak semengah..bukan pasal dilahirkan tak cute tapi pasal tak cukup rehat gamaknya. Sebab dari selasa yg 27haribulan tu sampai 29haribulan memang 70%hidup aku dalam kereta sajok!

By the way, kitorang dah check in siap siap dari rumah.Tapi...yang sayurnya time nak check in lugage kitorang terlebih 3kg!ada 2pilihan ,satu buang barang dari luggage  atau topup rm50/kg..Disebabkan Kak Ton (aku tak paham kenapa kak ton, tapi dia nak sangat..kita bagi la supaya syok lebih) budak MRSM dan aku ni takla bodo sangat..kami pilih ambek balik luggage n ejas kasi ngam ngam 30kg yg dari asalnya 33kg. Fuh...selamat rm150 blehla buat beli kfc.yes!!!!

Aku duk perhati saja KLIA2, dia punya power jauh lebih power dari LCCT la. Nanti aku lanje sekeping dua gambar untuk dijadikan pedoman korang. 

Sambil memerhati, kami 2 memang lapar tahap gaban la habaq hang.So ,kami makan KFC dkat KLiA2 dengan harga yg up dari biasa.Biasa rm20 dpt 2set..harini sebab aku dah cakap KLiA2 power dia banyak dari LCCT, terus untuk 2 set jadi rm30.Jangan risau, semua akan masuk dalam bajet, lagi sekali untuk  dijadikan pedoman korang.

Memang ini kali, takde pun masa untuk melepak sementara menunggu flight.Semua berjalan lancar dan diiringi sedikit penat pasal apa?pasal kami memang jenis punctual orangnya.Tak suka cepat sangat,dan tak suka lambat sangat.gitewww!!

Sampai saja dalam flight, kami berdoa dan berharap sangat ada mat saleh elok duduk tepi kami tapi semua hampa.Semua pasrah dengan apa yang dah berlaku. Liku-liku kehidupan telah menjadikan kami berjiran dgn orang asing. Aku dapat perempuan bangsa apabenda ntah asyik makan saja.Takmau offer tak jadi hal, ni lengan dia sampai sampai ke seat aku, tu lah orang suruh diet degil. Kak Ton plak dpt duduk sebelah minah saleh yg girlfriend mat saleh yg muka elok jugak sket. Lalu, kak ton pun bersedih dan terus menyanyi lagu yg tajuk dia Ku Tunggu Jandamu.

Ni baru 3jam perjalanan, tak tahu dah aku nak buat apa..pening jugak asyik tido..sekarang tanpa buang masa..aku ingat balik duit yg dah habis untuk trip ni..

1.) Tiket kl-melbourn&sydney-kl    =RM1500
2.)Tiket melbourne-nz              =RM1400
3.)Campervan   (8hari)             =RM1600
4.)Hostel@melbourne(2days)         =RM362---nama hostel dia                                     All Nation Backpackers
5.)Hostel@sydney (2days)           =RM206
6.)Add on lugage(air asia n jetstar)=RM390
                              TOTAL =RM5458
Ini budget utk 2 orang tau..so total kitorang habis dalam RM2729..ok la kan utk trip belas belas hari..

Ok,disebabkan flight kami dari KL- Melbourne ada lapan jam semuanya, so kami dah siap-siap book makanan . Tu dah termasuk dlm budget yang aku buat kat atas. So, Kak Ton makan 2nasi lemak Pak Nasier dan aku makan 1 nasi lemak Pak Nasier dan 1 lagi vegeteble nasi beriani. Tapi bukan makan sekaligus la..mengikut peradaban melayu, kami makan satu pukul 4pm satu lagi pukul 8pm mengikut jam Malaysia. Jam Australia belum tukar lagi meh...

Tepat 9.33pm jam Malaysia, kami sampai sudah di bumi Australia. 1st time ni!! Mau tak exited. Ikut jam sini dah pukul 11.33pm dah sebenarnya. Toktek toktek ambil luggage bagai siap la semua dalam pukul 12.30am waktu sini. Tadi, mak cik imegeresen tu tak banyak bunyi sangat bila tengok kitorang punya bekalan makan, just declare saja la. Jangan bawak dadah sudah..

Apa yang kami dapat tengok dekat airport ni tak lain tak bukan ialah air mineral yang bapak la mahalnya. Nanti tengok gambar yang aku lanje korang. Sampai AUD3.50 untuk botol yang 500 ml eh..Jangan bergurau! Tapi, sebab haus yang tahap langit ke tujuh, kami kopi-kopi dulu di Melbourne airport ini. Harga hot choclate (medium) ialah AUD5.60. 


Dan, kami sebagai backpackers yang berjaya kononnya, dah lama buat keputusan nak tidur di airport saja sampai subuh. Lepas tu baru ambik sky bus menuju ke hostel. Sky bus dari sini ke hostel ialah AUD18/head. Tapi  return, ok la tu..

Suasana tidur agak enak walaupun berbantal lengan. Gitewww!! Tapi ayam la jugak, sejuk giler(10 darjah celcius). Dan, aku duk perhati cleaner kat sini pakai tak macam cleaner pun. Nak elok saja. Jeans and t shirt sajok. Kalau takde penyapu kat tangan, mungkin aku rasa dia seorang peguam. Pergh!! Ok, telah masuk waktu subuh bagi daerah  Melbourne dan kawasan-kawasan sewaktu dengannya. Ok, cukup untuk hari ini. Next entry, tunggu!

3 comments:

  1. hai..nice blog..good info..nk tanye psl melbourne airport tu.mmg bole ye tido di airport.xde siapa halau? sbb flight nnt pon smpi lebih kurang same dgn ur time.hehe

    ReplyDelete

3 hari 2 malam di Banda Aceh Indonesia

assalammualaikum... rindu kami tak? hhehehhee saja tanya kalau tak rindu pun takpe la. sob..sob...sob nak cakap akak baru je balik bercu...