Sunday 17 August 2014

Sydney episod 2...

Day 2 Sydney (12 Jun 2014)


Aku rasa tak boleh buat satu entry la, sebab panjang plak aku merapu kan. Ok, day 2 kitorang akan photoshoot dengan baju kebangsaan Malaysia tercinta. Kitorang akan jalan kaki je sekitar Sydney sebab dari pemerhatian semalam, ok je jalan kaki. Kami mula merayap dari awal pagi. Tapi, sebelum keluar hostel kitorang makan dulu masak sendiri. Sepanjang perjalanan, ada satu group pakai baju kuning. Aku ingat DIGI punya orang , tapi tak.Kat belakang dia tulis say cheese kea pa ntah. Aku lupa. Tapi diorang bagi jajan kat kitorang. Sedap giler aku rasa jajan tu. Sampai siap berdoa akan jumpa lagi orang kuning sebab nak jajan free.

Sebenarnya, kami sambil jalan kaki, sambil singgah je mana-mana tempat untuk photoshoot. Antara yang kami bergambar ialah dekat Hospital of Sydney. State Library,Garden yang cantik-cantik dan macam-macam la.

Apa eh nama tempat ni, tapi masa ni ada ramai orang photoshoot kat sini termasuk orang kawen dan iklan coca cola

Gadis dan bunga sangat kan..puii!

Yang ni pun antara monuen yang ada kat Sydney

Ni depan State Library, sebab kami cendiakawan..

halewwwww

Queen Victoria

 Jalan punya jalan, jumpa plak ada pak cik ni dari india..Tiba-tiba cakap kat aku muka lucky. Jadahnya, kan? Pastu nak mintak tangan aku nak cek. Memang tak la, sebab aku yakin mesti kena bayar ni. Ni muslihat banyak ni. Aku tanya siap, ada cas ke tak ada..Dia kata, depends. Amboi, Nampak sangat. Pastu, dia berbual dengan Kak Ton, pastu nak cakap pasal Kak Ton la macam mana future semua. Pastu tanya dekat Kak Ton kisah ke tak kisah aku dengar. Aku ok je kalau tak nak bagi dengar, so aku pergi dekat satu mat saleh nak berbual. Orang tua ni nama dia Brian, kerja macam rela macam tu la. Syok gak sembang ngan orang tua ni. Sambil-sambil tunggu Kak Ton..Dah siap semua orang berbual..kami pun meneruskan perjalanan ke Sydney Opera House.

Ni Indian yg dari India yang gebang tu

Ni pakcik Brian

state library


Ha, dekat Sydney Opera ni ramai giler orang. Semua kot nak pergi sini kalau jejak ke Sydney, attraction katanya...Dekat –dekat sini ada jugak Sydney Harbour Bridge dan Darling Harbour. Kami memang lepak sini je la arini. Nak pergi beli pinggan mangkuk  corelle  dah tak mampu. Tak muat. Tapi sepanjang hari jalan-jalan tanpa henti. Last sekali kami penat kami lepak dekat ada satu taman dekat dengan Sydney Opera tu. Kami buka i pad, karaoke lagu-lagu yang ada dalam The Voice. Macam orang gila, orang putih tengok je orang melayu nyanyi sambil baring-baring atas rumput. Tapi enjoy je walapun tak de sorang pun bagi kami duit sepanjang show. Gitew!












Dah puas melalak, kami pun pergi market nak beli apa yang patut nak masak malam ni. Kat sini, susah plak nak cari buah ke bawang. Ada, tapi mahal sikit la dari NZ and Melbourne. Balik tu, dah malam. Kami ni dah habis stok makanan. Malam ni ngan esok pagi je pun masak. Lepas tu dah nak balik dah. Tapi, masa masak petang tu kan, ada mat saleh terambil kitorang punya prego. TER tau...jadi dia tak sengaja la. Serba salah jugak kami, nak cakap ke tak eh sebenarnya dia ambik kitorang punya. Tapi kalau tak cakap, kami yang lapar, sebab tu je pun yang tinggal. Last-last kami cakap je la. Dia muka bersalah gila, siap nak berlaki keluar nak beli prego baru. Tapi, yang dia punya ada yang separuh botol...Kami kata ok je bagi separuh pun tak apa. Jadi, jenis yang ikhtiar hidup macam kami, tak akan lapar la kan. Makan la kami spageti malam tu.



No comments:

Post a Comment

3 hari 2 malam di Banda Aceh Indonesia

assalammualaikum... rindu kami tak? hhehehhee saja tanya kalau tak rindu pun takpe la. sob..sob...sob nak cakap akak baru je balik bercu...